Saturday, December 18, 2010

Famous Amos Chocolate Chip

Famous Amos Chocolate Chips Cookies


Bahan-bahan
  • 1 cawan gula-
  • 1 cawan padat gula perang * - tapi lbhkan sedikit gula perang
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan minyak
  • 1 telor
  • 1 sb susu segar
  • 4 cawan tepung gandum
  • 1 sk garam *
  • 1 sk cream of tartar- gune emplex
  • 1 sk baking soda
  • ½ cawan walnut cincang - gune badam cincang
  • 2 cawan semisweet chocolate chips
  • 1 sk vanilla extract
Cara-cara
  1. Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu and vanilla hingga sebati.
  2. Masukkan bahan2 kering, walnut dan chocolate chips
  3. Adunan nampak lembik, sudukan satu sudu kecil ke atas dulang pembakar, tak perlu di gris.
  4. Bakar pada suhu 350 ‘F (175’ C) dlm 10-15 minit (bergantung pada jenis oven)
  5. Nota * Rasa agak manis, boleh kurangkan gula perang kepada ½ atau ¾ cawan. Jika mentega dah masin kurangkan garam kepada ½ sk.
  6. Cookies ini agak peroi, jika suka keras sedikit, lebihkan tepung ikut kesukaan.
  7. Walnut boleh diganti dengan kacang jenis lain

byk lagi resepi menarik....

Sem Baghu... A new BegiNnIng...

cepatnyer mase berjalan... walaupun realitinye ms x pernah berjalan sbb xdak kaki... & mase x penah sedetik pun tggu aku... tuptaptuptap... dh final year rupenyer aku kt garden knowledge & virtue nih... emm pe yer yg dpt aku kutip sblum aku tutup buku dgn uia... sedar atau dak byk benda yg aku dpt tp mcm mne nk apply (kate omputeh) tue yg kne usaha sendiri... hr tue mse 1st time jumpak my mentor Prof Hazizan, byk jugak yg Prof habaq psai kehidupan akan dtg after grad... huish... bersedia dak aku nk hadapinya???? still in progress.... aku rse lar...

citer psai Prof... mmg b4 this x penah jumpe Prof... slalu dok dgq nma ja... tp tgk dr orgnya... aku agk Prof sorg yg softspoken... mse Prof sebok sbg sorg Dean lg la x sempat nk p jumpak... tue story mse 2nd year.. ms 3rd year plak Prof amek leave wt research... lg skali xde chance nk jumpe die... everything refer pd Dr. Rohaiza... tp alhamdulillah sem nie Prof byk ngajaq.... so, byk mse klu nk jumpak... cuma nye schedule Prof penuh dgn bdk2 postgrad SOCA bkn undergrad... lgpun subjek yg Prof ngajo sume dh aku amek... emm nmpknye bkn rezki aku nk blajo dgn Prof...

bile bukak je sem baghu... byk jgk story baghu dlm kampus... congrate aku nk ucap pd si Zati Farihah & Anis sbb korg dh pun bertunang... cumenye jgn lupe jemput aku ms korg kawen... x lupe jgk wt kwn sek aku Noorul Ain Hamed yg dh pun selamat kahwen ms bln Nov lepas... rsenyer sempat jgk aku ucap tahniah wt my ex-rumate RBBD... kak Ulfa Amin dgn pasangan die... and aku de dpt jemputan wedding khaty (dak poli).... tahniah sume... pesan aku pd sume ... spe2 yg bakal naek jinjang pelamin tahun 2011... jgn lupe jemput aku... moga korg sume terus kekal hingga akhir hayat... tggu la giliran aku plak... insya allah nnt sume aku jemput.... AMIN!!!



Friday, December 10, 2010

H.O.L.I.D.A.Y


pejam celik... pejam celik... ghupe2nye dh dkt a month aku kt umh... allahuakhbar!!! masa singkat btul... rs cuti nie xckup.. byk lg yg nk kne buat... anyway, alhamdulillah cuti kali nie byk manfaat... cuma worried ttg hal kt umh x penah kurang... again bile dh blk kampus feeling mcm tue sure mai balik... mmg enjoy dok umh... cume xde la dpt jln sgt nk jmp kwn2 lame... sbb kesihatan tok x m'izinkn... cuti kali nie slalu berulang alik ke hospital pantai... bwk tok g wt RADIOTERAPI & hanya mohon tok cepat sembuh... anyway bila ckp psai org tua, cuti nie byk yg aku blaja psl org tua... i'm quite sure... malaysia akn smp satu thp what we called "greying society" which referring to a phenomenon that we hv more old people than young... it's b'coz.. women delayed their marriage and the formation of nuclear type of family not extended family... emm, klu kite still hv grandma or grandpa... i hope we will learn something from them... either knowledge, petua2, resepi, etc b4 u all menyesal x sudah... bkn pe sbnrnyer byk hal yg kite leh dpt... as we know life is changing from time to time & people also keep on changing... so byk perkara yg kite kadangkala amek mudah... x mcm org dulu yg mmg sentiasa menitikberatkan ttg sesuatu & x penah amek mudah... sbbnyer org dulu sentiasa berusaha walau apa jgk keadaan...


"HORMATI ORANG TUA, SAYANGI ORANG MUDA"

my family dgn tok... nie sblm die sakit... aku yg amek gmbq...

Monday, November 8, 2010

laici kang....

sedapnya dapat minum time tgh hr yg terik.... hilang ghasa dahaga...



Bahan - bahan

longan kering
biji selasih
cincau
buah kembang semangkuk
kismis (bewarna kuning)
kacang minyak
halwa kundur
teh cina
gula batu



Cara - cara

1. Basuh dan rebuskan longan kering sampai kembang.

2. Apabila kembang, masukkan gula batu secukup manis dan masukkan kismis.

3. Angkat dan sejukkan. Rendamkan buah kembang semangkuk (dalam bekas lain)

4. Rendamkan biji selasih dalam air sejuk (dalam bekas lain).

5. Rendamkan teh cina (dalam air panas).

6. Apabila semuanya kembang, masukkan ke dalam air longan tadi dan untuk teh cina tapiskan dahulu.

7. Masukkan cincau dan simpan di dalam peti ais.

8. Apabila ingin minum, masukkan kacang dan halua.

Ais Krim Goreng



Bahan-Bahan:
1 bungkus roti
Serbuk Roti agak2 je
1 tupperwear Ais krim (tak kira apa rasa)
4 biji telor (Dipukul) Air kosong - sikit je
Minyak untuk mengoreng


Cara:
1.Mula2 basahkan roti cikit,masukkan ais krim ke dlm roti yang dibasahkan tadi.
2.Tutup roti sehingga menjadi bulat, tutup dengan menggunakan air
3.Selepas tu...golek dengan telor yang sudah di pukul
4.Dan salut dengan serbuk roti (golekkanlah dengan serbuk roti)
5.Bila minyak panas, golenglah dengan agak2 garing (api jangan besar sangat)



*Makan ketika ais krim goreng masih panas

TiraMisU.... nyum...nyum...

photo by jesse k.


TIRAMISU dalam bahasa Itali bermaksud 'gembirakanlah hatiku'.Jadi, pastilah bila anda menyediakannya, anda akan menggembirakan hati seseorang dengan kesedapannya yang tidak terkata.nyumm nyum nyumm..(^___^)


Bahan-bahan

200gm whipping cream

250gm cream cheese

30ml susu segar

80gm gula icing

18-20 keping biskut span ( boleh diganti dengan cebisan kek span)

170ml air kopi ( dicampur gula)

Serbuk koko secukupnya

30gm parutan coklat

Strawberries utk hiasan


Cara membuatnya

1. Pukul whipping cream sehingga kental. Ketepikan

2. Putar cream cheese hingga lembut. Pastikan cream cheese dibiarkan dalam suhu bilik sebelum digunakan

3. Masukkan susu dan gula. Putar lagi hingga ringan

4. Campurkan whipping cream dengan dengan cream cheese, kacau rata

5. Celupkan biskut ke dalam air kopi. Susun beberapa keping dalam mangkuk kaca

6. Ratakan separuh campuran krim

7.Ayak serbuk koko diatasnya. Ulang langkah 5 hingga 7 sehingga habis biskut dan krim

8. Hiaskan dengan strawberries..


Sumber : Kosmo Online: Kuali Bersama Norzailina Nordin - Tiramisu

Malique feat. Najwa - Senyum

Sunday, November 7, 2010

Monday, August 30, 2010

mengapa Wanita menangis?

hari ni kita nk bincang sikit tentang air matawanita. seperti apa yang kita tahu,dah menjadi lumrah kepada setiap perempuan tu mempunyai hati yang lembut,mudah tersentuh atau dalam erti kata lain ialah sensitif..

air mata wanita ni juga adalah senjata untuk melemahkan hati sesiapa yang melihat terutamanya insan yang bernama lelaki.. so,persoalannya disini..kenapa wanita ni air matanya mudah sangat mengalir? kenapa? wanita ni memang di cipta Allah dengan sifat yang lemah lembut dan wanita juga dikurniakan 9 nafsu dan 1 akal. berbanding lelaki yang nafsunya 1 tapi akal nya 9 wanita, akalnya yang 1 di kawal oleh 9 nafsunya.begitu juga lelaki ,9 akal tu yang mengawal 1 nafsu tu.

kadang-kadang ada sesetengah lelaki khususnya akan berasa pelik dan jelik jika wanita tu menangis atas perkara yang remeh.dari aspek yang semacam ini,lelaki seharusnya memahami wanita ini.wanita akan menagis jika perkara tu betul2 menyentuh hatinya. tambahan pula dia akan lebih mudah menagis jika orang yang dia sayangi tak ambik berat tentang dirinya..perkara ni nampak kecil je kan? tapi pada wanita hal ini amat terkesan dalam hati dia.

ok..untuk situasi lain,contohnya si isteri mengadu pada suaminya..

"abg,bahu ayg sakit la.boleh tak abg tolong picit jap"..lepas tu suami dia cakap.."ala syg,abg pun letih juga.."pastu,pasti muncung isteri tu akan keluar sedepa. pada masa tu dia akan mula mengomel dan turunlah air mata..sikit je kan masalah nye? kalau kes macam ni terjadi macam ne? suami sure mengelabah kalau tengok isteri nangis..hehe.

so,memang tak ada cara lain.kena pujuklah jawabnya. tapi,nak pujuk pun kena ada cara. salah pujuk, lagi menjadilah jawabnya.. bak kata Dr.Fadhilah Kamsah, "jika isteri tengah menagis,dan seumpama mahu dipujuk, suami kena guna cara yang terbaik,contohnya, peluk isteri tu, kalau rasa tak reti nak peluk, usaplah tangannya sambil senyum ke arahnya.insyaallah, lembut hati isteri tu."

jom kita baca kisah ni..

kisah di bawah ini hanyalah sebagai pengetahuan kepada anda sekalian untuk mengetahui kenapa perempuan mudah menangis. Supaya bagi mereka-mereka yang lelaki tahu, kenapa wanita terlalu mudah untuk mengalirkan air mata sekiranya berlaku sesuatu dalam perhubungan.

Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya,

"Ibu, mengapa ibu menangis?"Ibunya menjawab, "Sebab ibu adalah perempuan, nak."

"Saya tidak mengerti ibu," kata si anak.

Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kau memang tak akan mengerti"

Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya."Ayah, mengapa ibu menangis?""Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas,"sang ayah menjawab.

"Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan."

Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapaperempuan menangis?Hingga pada suatu hari, dia bertanya kepada seorang gurunya,

"cikgu, mengapa perempuan mudah menangis?"

Gurunya menjawab:

"Saat Allah ciptakan wanita, Allah membuatnya menjadi sangat utama. Allah ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

Allah memberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.

Allah memberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat semua orang sudah putus asa.

Pada wanita, Allah memberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.

Allah memberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam kondisi apapun, dan dalam situasi apapun. Walau, tak jarang anak2nya itu melukai perasaannya, melukai hatinya.

Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang terkantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat dideka pdengan lembut olehnya.

Allah memberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa -masa sulit, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yangmelindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?

Allah memberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberika npengertian dan menyedarkan, bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.

Dan, akhirnya, Allah memberikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita,agar dapat digunakan bilapun da inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, air mata ini adalah air mata kehidupan".

ada sesetengah lelaki ini melebihkan egonya.kadang2 lelaki sanggup cakap.."you nangis r puas2.tak kuasa i nak layan you lagi"..adakah inicara terbaik? masa bercinta dulu tak hingat! lautan api sanggup diredahi.sekarang,isteri nangis ..biar gitu je..kenapa wanita cepat nagis?sebab dia nak perhatian yang lebih terutamanya dari orang yang dia sayang..tengok pada anak2 kecil..jika dia menagis,apa yang dia mahu kan?belaian kan?jika pada zaman berkasih,boleh beri layanan yang hebat,kenapa ketika di alam rumah tangga layanan tu tak sama?bukankah sepatutnya lepas kahwin tu kemesraan sepatutnya ditahap yang paling maksimum?dapat pahala tu!!!

ok..kenapa lelaki tak mudah menangis?perasan tak kalau masa kecik2 dulu,bagi orang lelaki la ni..kalau la budak laki ni nangis,mesti mak atau ayah,atau cikgu atau sapa2 saja akan cakap..'ish..apa ni laki nagis?buat malu je.macam perempuan je.laki kuat..tak boleh nangis"...sebabkan statement ni la yang sudah terbekesan dalam minda lelaki.memang pada dasarnya,betul..tapi,siapa kata laki ni tak boleh nagis?hebat sangatkah ke "ego" an tu? Rasulullah saw pun menagis jugak.tapi tangisan nya bertempat lah.. :-)

tapi,apa2 pun,janganlah letak tanggapan yang salah pada wanita kerana kemudahan air matanya untuk turun.cuba selami hati wanita.wanita ni just nak dimanja,diberi perhatian.terutamanya dari orang yang dia sayang.dalam lirik lagu sumayyah nyanyian Hijjaz pun ada tertulis,

"tangan yang di sangka

lembut menghayun buaian

mengoncang ,mencipta sejarah."

dan di sebalik kejayaan lelaki itu,pasti ada seorang wanita dibelakangnya..."

"Karena wanita ingin dimengerti Lewat tutur lembut dan laku agungKarena wanita ingin dimengertiManjakan dia.. dengan kasih sayang"


qouted from:

safwan saharim

10 Ramadhan 1431

Friday, August 27, 2010

SURAT CINTA UNTUK CALON SUAMIKU

Ayah

surat dari ibu

...10 Petanda Jodoh Kamu & Dia...

ini hanyalah sebagai petanda... namun kuasa TUHAN tiada tolak bandingnya... percayalah bahawa... "KITA HANYA MERANCANG HANYA TUHAN YANG MENENTUKAN"


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

+ Ditulis oleh Hj Abdul Samad Profile:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000474159776

p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..


Friday, August 20, 2010

For the rest of my life by Maher Zain


I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart

Yang tidak bisa diucapkan oleh seorang AYAH



Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?


Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

Ana mendapatkan notes ini dari seorang sahabat, dan mungkin ada baiknya jika ana berkongsinya kepada sahabat-sahabat ana yang lain.Yup, banyak hal yang mungkin tidak bisa dikatakan Ayah / Bapak / Abah kita...tapi setidaknya kini kita mengerti apa yang tersembunyi dibalik hatinya.

wallahu a'alam.



ABAH... kak long always love u!!!!!! always miss u!!!!

wahai Tuhan rafiqul a'la

Tuhan.... terimalah ibadahku yang tidak sempurna,
Ia serba kekurangan,
dan banyak cacat celanya,
Tapi,
Apakan daya ini yang ku mampu mempersembahkannya... kepada-Mu,

Telah ku cuba sepenuh hati,
Tapi masih tidak sempurna..
Aku harap dengan rahmat-Mu,
Terima juga ibadahku,
Aku…
Tetap tidak jemu,
Kuteruskan walau tidak meningkat,
Aku tetap istiqomah.

Kasihanilah aku,
Wahai Tuhan….
Hamba yang lemah ini…
Pengampunan-Mu yg ku harapkan…
Siapa lagi yang akan membelaku…?
Kalau Engkau tidak membelanya.

Aku kan hamba-Mu jua…
Aku ciptaan-Mu juga…
kalau Engkau selamatkan..
Engkau tidak akan rugi…..
kebesaran-Mu akan…tetap sempurna,
Ampunilah wahai Tuhan…
Segala dosaku…

Kasihanilah aku…
Wahai Tuhan….
Hamba yg lemah ini…
Pengampunan-Mu yg ku harapkan…
Siapa lagi yang akan membela ku…?
kalau Engkau tidak membelanya…

Aku kan hamba-Mu jua…
Aku ciptaan-Mu juga…
kalau Engkau selamatkan..
Engkau tidak akan rugi…
kebesaran-Mu akan…tetap sempurna….
ampunilah wahai Tuhan…segala dosaku…


Nasyid : Qatrunnada


Tuesday, August 17, 2010

Friday, August 13, 2010

...Sungkai - 25 July 2010...

yg di raikan abg adi & wife... garangnye tema merah...

sopan ank dara bju ungu nih.... ank spa la nih???

syakirah yg asyik usha je mamat srg nih.....

gmbr dpn pelamin pun jd lah... naseb baek de yg nk amik... hahahaha...

spe la yg x ske bru pas mkn durian kt umh tok su

mak bg tahu pe ye? udah lupe...

mak.. abah.. adik midah.. tok su pa'ah.. tok su aji...

with wife abg adi...

abg adi & his wife

bilik pengatin pun jadik... mahal nih...

rsenye cm yg duk ats kerusi nih bleh kawen dulu... mmg de bakat dh...

adat pengantin kne jemur kt tgh panas b4 msuk dlm umah

Ramadhan 2010....







RAMADHAN kembali........ alhamdulillah tahun nie dpt lg kita sama2 berjumpa dgn Tuan Ramadhan.... ayuh sama2 kita tingkatkan amalan dan menghayati bulan yg penuh barakah nie...

tp hr sblm esknye umat islam nk berpuasa F dikejutkan dgn berita yg sedih... salah srg dr ustazah F mse kt sek dulu tlh pun meninggal dunia... berita yg sgt sedih... mse kt sek dulu F pnah bercerita n mntk pndpt ustzah tue ttg kerjaya pe yg sesuai utk F... mse tue bercita2 nk jd kaunselor... so ustzah tue pun lukis plan ttg pe yg perlu F utk capai cita2 jd kaunselor... tp x menjadi sbb F dpt tawaran kt IIUM... under scie social... mse dpt twaran tue de rse nk tukar ke edu amk kaunseling... tp F t'lepas tarikh application... so xdpt la nk tggu.. twrn setaun sekali je... t lme plak la F kt sne... so decide x jd tukar... hr tue mse last jumpe ustzah tue... ade bg tahu pd die ttg plan yg die wt... dh beralih arah... ustzah kate xpe... asalkn kita kejar cita2 yg diredhai Allah... F ckp kt ustzah... i choose to be master of the society... thus... die ckp... alhmdllh... moga Allah berikn kejayaan pd kamu utk membaikpulihkan keadaan society di malaysia skrg nie especially kaum melayu dan masyarakat umat Islam... insya allah i will... sedih bile egatkn kisah itu dan F x smpt utk jumpe ustzah buat kali terakhir... F tahu berita nie pun dh tgh hr... mse tue dlm Library sementara tggu zuhr... mse dgr news nih.. rse nk luruh jantung... n nk pitam... mse sek dulu t'egat ustazah ajar idadi mse f1 & f2... klu x silap ustzah ajar mutola'ah... fiqh... adab... n rse sempat belajar bahasa arab dgn ustazah... moga roh ustzah ditempatkan bersama2 roh org2 beriman...

Ustazah UMMI KALTHUM BAHARI dlm kenangan.... AL-FATIHAH....

Thursday, July 22, 2010

F.R.I.E.N.D.S


after 3 years... guys see u all next 3 years..



we are @ K.A.M.I



...purples everywhere... i loving it!!!






on that day... i, tyah n khai.. going somewhere in PJ.. looking for JM Beriani.. n a person called Jamilah Sobrina Abdul Halim.. after 3 years, kitorg x penah jumpe.. that time bile jamie@sob pergi membawa diri nun jauh ke Melaka.. huhuhu.. aduyai sedih... xnk nangis2.. nnt banjir blog nie plak...

pe mksd FriEndShip pd korg? somehow aku tertanye2... ape bende yg dinamakan friendship ea? kwn time susah & senang ke? kwn seumur hidup ke? kwn seperjuangan ke? pe plak bezanye dgn Friend 4 eva?

pd aku kwn.. sahabat.. rakan.. they all have the same meaning. but the different is mcm mne aku treat diorg sbg rakan ke, kawan ke or x pun sahabat.. org ckp aku ske berkawan.. = making friend is my favourite... tp kn de jgk org yg aku x dpt buat either sbg kawan, rakan or sahabat.. due to some other reason... most people say that kawan biar beribu, bercinta biar satu... hah...? tp kata2 nie highlight psl kawan2 je...

btullah kata2 pertemuan & perpisahan adat manusia biasa... sama spt berkawan & bermusuh.. tp kt snie aku x suh korg bermusuh plak yer.. anywy, spjng aku knal pe itu kawan,rakan, sahabat... aku de kisah tersendiri dr sjak aku knal smp skrg... we've been together quite long... almost 17 years... starting from 5 years old until now on.. but it could be death the only reason why we're not together... i pnah ada rasa benci yg amt sgt pd die.. n penah aku wt mcm2 pd die masa zaman dolu2... tp kn kuasa TUHAN yg maha besar tue membuatkan kami kenal sbg kawan smp skrg... dr pra-sek smp ke sek men... kita bersama.. mgkn berjauhan skjap.. sbb die bertuah dr aku.. tp skli lg kita ditempatkan satu kwsn yg sme w'pun U yg berlainan... penah aku jnji dlm diri... utk buang perasan benci pd org lain sbb kasih & sayang yg ALLAH bg itu sgt bernilai maknanya... tak boleh nk samakn dgn money... bile egat blk kisah itu, brulah aku rse betapa bernilainya mksd kawan,rakan or sahabat yg aku anggap xde bezanya antara sume tue... bile t'kenang memori lalu... betapa PEMURAHnya DIA...

pe yg aku harapkn spnjg aku hidup... mmg nk kenal org sbnyk mungkin... biarlah knal dr mata hati... bkn sekadar di hujung jari... n kepada2 kawan2 yg masih knal aku... do contact me... mgkn kita lost contact 4 a long time... but now on, kita smbg blk connection yg dh kita cipta sblm ni... n kepada yg blum de network... moh kite expand sme2 connection & network tue spy sesuai dgn kata2 " KAWAN BIAR BERIBU, BERCINTA BIAR SATU "

Thursday, June 24, 2010

...Doaku buat si Dia...



Dengan nama Allah,
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan,
Dia milikku tercipta buatku,
Satukanlah hatinya dengan hatiku,
Titipkanlah kebahagiaan antara kami,
Agar kemesraan itu abadi ...

Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi,
Seiringkanlah kami melayari hidup ini,
Ketepian yang sejahtera dan abadi,
Maka jodohkanlah kami...

Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan,
Dia bukan milikku,
Bawalah dia jauh dari pandanganku,
Luputkanlah dia dari ingatanku,
Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan,
Menolak bayangannya jauh ke dada langit,
Hilang bersama senja yang merah,
Agar ku sentiasa tenang,
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu,
Sesungguhnya apa yang telah Engkau Takdirkan,
Adalah yang terbaik untukku,
Sesungguhnya Engaku Maha Mengetahui,
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah...
Cukupkanlah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku,
Di dunia dan di akhirat,
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang daif ini,
Janganlah Engaku biarkan aku bersendirian,
Di dunia ini mahupun di akhirat,
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan
kemungkaran,
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman,
agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup,
Ke jalan yang Engkau redhai,
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah...

Ya Allah...
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat,
Dan peliharalah kami dari azab api neraka,

AMIN... AMIN... AMIN...
YaRabbal'aalamiin...

quoted from : www.virtualfriends.net

...KetaHuiLah kaMu...

Bila lelaki benar2 jatuh cinta dan setia pada Kekasihnya dgn ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ini,tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dgn relanya. Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utk kekasihnya.Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Utk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda2 lelaki yg jatuh cinta dgn hebat ialah:

1. Dia bersungguh2 melakukan sesuatu utk kekasihnya dgn rela bukan krn terpaksa.

2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yg kuat bercakap.

3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya.

4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya krn perasaan cemburunya yang meluap2.

5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.

6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya krn dia sentiasa berasa curiga.

7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dgn kekasihnya.

8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.

9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian krn dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain.

10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.

11. Dia pandai merajuk hati krn ingin dipujuk oleh kekasihnya.

12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama.

13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.

14. Dia mementingkan! kekasihnya daripada dirinya sendiri.

15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya krn dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.

16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting dengannya.

17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dgn kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar.

18. Dia membanggakan kekasihnya di depan org lain.

19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dgn cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnyakembali kepadanya.

20. Apabila timbul org ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.

21. Dia menganggap kekasihnya sebagai org yg palingdipercayainya dansanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri.

22. Dia tidak akan berlak! u curang kepada kekasihnyanamun jikalau dia diaberbuat demikian itu bererti hatinya belum 100peratus mencintai kekasihnya.

23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmatahanya untuk seorangperempuan. HARGAILAH MEREKA..

qouted from
: www.virtualfriends.net




Wednesday, June 23, 2010

Say No to FaiLuRe... Say YeS to Try AgaiN & aGaiN...





...ThiNk +Ve...


salam kawan2 sume.....


fieza nk ajak diri fieza sendiri & kawan2 yg len sme2 renungkan kata hikmah yang kat sebelah nie... mungkin kadang kala kita pernah merungut... mencari di mana yg silap... menyalahkan sesuatu... setelah kita gagal dalam sesuatu perkara. Namun, bagi orang yang tidak pernah berputus asa... setiap halangan di jadikan sebagai batu loncatan untuk terus melakarkan kejayaan demi kejayaan... sbb setiap orang yang berjaya merasakan kejayaan itu pasti menjadi miliknya selagi dia berusaha untuk mendapatkannya.


jum kawan2 kita berfikiran +ve untuk mencapai segala matlamat & juga impian hidup yang dh kita rancangkan selama ini...



Tuesday, June 22, 2010

...FaMiLi SabAk BeRNaM...


bidan terjun... last2 kne paksa jd pengapit... walhalnye aku x rela...



kenduri acik uli n acik aein



...khai ngan acik nana, mak long, famili mak ita...



...Fieza, Khai & adik2...



kiri: akak, najwa (angah), ijan, fieza (along), ida
depan: mak ita, nyai, ayah nizam




hye sume... nie program BAKSIS pertama yg F join mse cuti sem hr tue sblm Kuala Muda, Penang.. prog nie de kolaborasi 4 kolej; 2 kolej laki (zubair,farouq) & 2 kolej pompuan (nusaibah,asma')..

Prog dkt Sabak ni sbnrnya kampung org jawa... hehehe kat sinie F dan kwn2 byk blaja psl org jawa... & yg paling best pemandangan Kg. Sungai Air Tawar & kwsn2 sekitar sgt cantik.. penuh kehijauan.. kt cnie byk tanam pokok pisang, kebun2 n ladang.... dkt cnie x byk sawah mcm area Tg. Karang, Pekan Sabak Bernam dll... Kg. Sungai Air Tawar ni meriah sgt.. org2 kpg pun meriah..

spnjg 3,4 hr kt cnie byk jgk aktiviti menarik yg kami buat... utk program nie de jgk kwn2 kampus yg dr negara asing sertai prog nie.. kehadiran diorg wt prog nie lg meriah.. maklumlah diorg dpt rse suasana baru yg berbeza dr kampus.. kwsn kampung plak byk bnde diorg leh blaja.. emm penghujung kg plak de laut... dkt dgn laut tue de la ILDAS (institut latihan dakwah selangor), Politeknik Sabak Bernam & jugak MRSM Sabak Bernam... smp kt laut tue jgk la Ayah bwk F ngan Angah jalan2 bile mse terluang..

dh 6 bln F jd sebahagian dr kuarga mak Ita & ayah Nizam, tapi tak stop smp takat tue je.. F akan berusaha utk kekalkan hubungan kuarga yg telah terjalin tue.. thanks jugak sbb nyai, acik nana, mak n ayah yg dh jemput F g kenduri adik ayah hr tue... agak segan jgk klo nk dtg srg smp ajak kwn F (khai) temankan... asal nye nk blk hr tp tup.. tup.. kne tdo kt sne gk... huhu sbnrnye F n Khai x penah g kenduri kwsn org jawa.. nie yg pertama kali.. beda jgk adat perkahwinan org jawa... lauk-pauk pun len... ape pun mmg best la.. hope sgt hubungan kuarga nie dpt berkekalan..

Monday, June 21, 2010

Syor mansuh UPSR, PMR
Oleh Junita Mat Rasid

Kementerian cadang mansuh UPSR, PMR: Langkah ubah sistem pendidikan orientasi peperiksaan


PAGOH: Kementerian Pelajaran akan mencadangkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan bagi membolehkan pelajar di negara ini menduduki hanya satu peperiksaan awam sepanjang 11 tahun persekolahan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata cadangan pemansuhan peperiksaan itu kepada kerajaan akan mengubah sistem pendidikan negara yang kini terlalu berorientasikan peperiksaan menyebabkan matlamat melahirkan modal insan serba boleh yang mempunyai keterampilan tinggi gagal dicapai.

Bagaimanapun katanya, kedua-dua peperiksaan itu mungkin juga diteruskan, tetapi bukan lagi berstatus peperiksaan awam seperti sekarang, sebaliknya dijadikan penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah saja.

Bagaimanapun katanya, kedua-dua peperiksaan itu mungkin juga diteruskan, tetapi bukan lagi berstatus peperiksaan awam seperti sekarang, sebaliknya dijadikan penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah saja.

"Pihak kami sedang fikirkan sama ada akan kekalkan atau perlu hanya satu saja peperiksaan awam, seperti (contohnya) pada peringkat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saja.

"Jika kita terlalu menjurus kepada peperiksaan, ia akan menyebabkan matlamat ke sekolah untuk menuntut ilmu, lebih kreatif dan menambah pengetahuan secara lebih holistik tidak akan dicapai sepenuhnya," katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Pagoh, di Kompleks Seri Pekembar, di sini, semalam.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, cadangan mengekalkan satu peperiksaan saja pada peringkat sekolah itu juga berkaitan dengan langkah kementerian untuk merombak sistem pendidikan dan mengubah bentuk kokurikulum di peringkat sekolah.

Beliau berkata, pada masa ini, sistem pendidikan yang terlalu cenderung dengan peperiksaan menyebabkan guru terlalu fokus untuk mencapai kecemerlangan peperiksaan dan pelajar terlalu menumpukan usaha untuk cemerlang dalam peperiksaan awal saja.
“Adalah lebih wajar jika penilaian pencapaian pelajar dibuat pada peringkat akhir selepas 11 tahun di sekolah iaitu dengan hanya mengekalkan peperiksaan SPM sebelum mereka menyambung pelajaran ke peringkat universiti.

"Dalam soal kerjaya dan kerja, orang tak pakai lagi PMR dan UPSR, orang (bakal majikan) tak tanya pun keputusan PMR atau UPSR, sebaliknya hanya keputusan SPM dan peringkat universiti yang diambil kira," katanya.

Bagaimanapun Muhyiddin berkata, pihaknya tidak tergesa-gesa untuk membuat keputusan memansuhkan peperiksaan itu kerana perlu mengkaji implikasi lain selain mengalu-alukan pandangan semua pihak termasuk warga pendidik, pelajar dan masyarakat.

Katanya, kajian pihaknya juga mendapati ada negara lain yang tidak mempunyai banyak peperiksaan seperti di Malaysia, malah ada sesetengah negara yang hanya mempunyai satu peperiksaan saja pada peringkat sekolah.

"Di Malaysia, ini adalah kesan daripada sistem yang terlalu ala peperiksaan menyebabkan fokus kita hanya berdasarkan keputusan peperiksaan, semua A atau 12A+ menyebabkan kita perlu meneliti untuk mengubah sistem itu," katanya.

Beliau berkata, pengurangan peperiksaan di peringkat sekolah itu membolehkan pelajar mempunyai banyak masa untuk menumpukan kepada mata pelajaran tertentu dan kegiatan sukan, sekali gus memberi kesan positif kepada keseluruhan cara pendidikan pelajaran.



" PETIKAN DARI AKHBAR BERITA HARIAN, 21 Jun 2010. "

Saturday, June 12, 2010

dsLR... oh dsLR...









i'm working on it... hahaha... mahainyer la nk beli kamera nih... emm yg basic saja pun 2k ++... huhu.. mne nk korek wit... F ske la tgk gmbq2 yg terhasil dr kamera nih... chantek giler... i like it very much.!!!! so now F nk kumpul wit ckit2 smbl belajar dulu gne kamera nie dr kwn2 yg dh de kamera nih...


Saturday, June 5, 2010

KuaLe MuDe, PuLau PinaNg...


...BaKtiSisWa PerMaTa 10 in meMoriEs...










bln 4 yang lepas... F dgn kwn2 len dpt peluang g Kuala Muda kawasan Penaga, Penang... kwsn yg penah kne tsunami mse dec 2006 lepas... sbnrnyer F dgn kwn ikut program Baktisiswa anjuran kolej Asma' & kolej Uthman... program nie sme je mcm program anak angkat la... klu dkt kampus F.. nme famous die BaktiSisWa... nie kali kedua F g jenguk tempat org... sblm nie kt Kmpg Sungai Air Tawar, Sabak Bernam...

selama seminggu kami berkampung kt sne dpt jgk F dan kwn2 timba ilmu & pengalaman... tambah2 lagi kwsn kuala mude nie dkt dgn pantai... emm F dh biase dgn kehidupan kampung yg ade sawah ... tp lum biase dgn life tepi pantai... a.k.a kampung nelayan... mse s'mggu kt sne F rse mcm dok umh sendiri.. sbb ckp loghat yg sme... yelah org2 utagha loghat die sme je... tempat F pun ckp lebey kurang sme je... mse dok kt sne mcm2 kami wat... byk gk program2 yg best.. antaranye: Forum Perdana... Culture Nite... Ziarah Mahabbah... Gotong-Royong... Karnival Rakyat... dll...

byk jgk pengalaman baghu yg kami kutip kt sne... mcm kwn2 F sempat p tgk keadaan 'pasar bisik' kate org2 tempatan Kuala Mude... rugi rsenyer x p tgk 'pasaq bisik' tue... mse tue de wt keje len.. sedih gk rsenyer.. tp len kali g sne msti kne g tgk 'pasaq bisik' tue... tp bleh imagine jgk la keadaan tue cmne... bygkan nelayan2 bru balek dr laut... bwk ikan2 yg segaq bugaq... pas tue kt sne gk depa lelong ikan2 n seafood yg len tue... nie bkn lelong2 mcm dlm citer P.Ramlee Ali Baba Bujang Lapok tue eh... cara lelongan dier sunyi sepi je... org yg nk beli kne bisik kt tuan ikan tue... so, hanye org yg pandai tawaq-menawaq je dpt beli seafood2 tue... mcm yg mak angkat F ckp... huhuhu tempat nie mmg best utk kaki2 seafood.. mmg F recommend tempat nie utk spe2 yg cari seafood2 yg segaq-bugaq... siap ade mak n ayah angkat bungkuih seafood tue kt ank2 angkat diorg...



dh bpe bln berlalu rndu ghasenye nk g sne lg... w'pun Pb n Kuala Mude tue tak la jauh sgt... tp lum ade kesempatan nk g sne... hope satu hr nanti dpt jgk F g sne... especially dgn kwn2 yg penah g program nie jgk... diorg pun rndu gk suasane kt sne... i'allah ade kesempatan sekali lagi kami nk berkunjung ke Kuala Mude... moga2 mak n mak njang sehat slalu...