Thursday, June 24, 2010

...Doaku buat si Dia...



Dengan nama Allah,
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan,
Dia milikku tercipta buatku,
Satukanlah hatinya dengan hatiku,
Titipkanlah kebahagiaan antara kami,
Agar kemesraan itu abadi ...

Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi,
Seiringkanlah kami melayari hidup ini,
Ketepian yang sejahtera dan abadi,
Maka jodohkanlah kami...

Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan,
Dia bukan milikku,
Bawalah dia jauh dari pandanganku,
Luputkanlah dia dari ingatanku,
Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan,
Menolak bayangannya jauh ke dada langit,
Hilang bersama senja yang merah,
Agar ku sentiasa tenang,
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu,
Sesungguhnya apa yang telah Engkau Takdirkan,
Adalah yang terbaik untukku,
Sesungguhnya Engaku Maha Mengetahui,
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah...
Cukupkanlah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku,
Di dunia dan di akhirat,
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang daif ini,
Janganlah Engaku biarkan aku bersendirian,
Di dunia ini mahupun di akhirat,
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan
kemungkaran,
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman,
agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup,
Ke jalan yang Engkau redhai,
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah...

Ya Allah...
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat,
Dan peliharalah kami dari azab api neraka,

AMIN... AMIN... AMIN...
YaRabbal'aalamiin...

quoted from : www.virtualfriends.net

...KetaHuiLah kaMu...

Bila lelaki benar2 jatuh cinta dan setia pada Kekasihnya dgn ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ini,tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dgn relanya. Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utk kekasihnya.Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Utk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda2 lelaki yg jatuh cinta dgn hebat ialah:

1. Dia bersungguh2 melakukan sesuatu utk kekasihnya dgn rela bukan krn terpaksa.

2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yg kuat bercakap.

3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya.

4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya krn perasaan cemburunya yang meluap2.

5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.

6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya krn dia sentiasa berasa curiga.

7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dgn kekasihnya.

8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.

9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian krn dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain.

10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.

11. Dia pandai merajuk hati krn ingin dipujuk oleh kekasihnya.

12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama.

13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.

14. Dia mementingkan! kekasihnya daripada dirinya sendiri.

15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya krn dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.

16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting dengannya.

17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dgn kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar.

18. Dia membanggakan kekasihnya di depan org lain.

19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dgn cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnyakembali kepadanya.

20. Apabila timbul org ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.

21. Dia menganggap kekasihnya sebagai org yg palingdipercayainya dansanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri.

22. Dia tidak akan berlak! u curang kepada kekasihnyanamun jikalau dia diaberbuat demikian itu bererti hatinya belum 100peratus mencintai kekasihnya.

23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmatahanya untuk seorangperempuan. HARGAILAH MEREKA..

qouted from
: www.virtualfriends.net




Wednesday, June 23, 2010

Say No to FaiLuRe... Say YeS to Try AgaiN & aGaiN...





...ThiNk +Ve...


salam kawan2 sume.....


fieza nk ajak diri fieza sendiri & kawan2 yg len sme2 renungkan kata hikmah yang kat sebelah nie... mungkin kadang kala kita pernah merungut... mencari di mana yg silap... menyalahkan sesuatu... setelah kita gagal dalam sesuatu perkara. Namun, bagi orang yang tidak pernah berputus asa... setiap halangan di jadikan sebagai batu loncatan untuk terus melakarkan kejayaan demi kejayaan... sbb setiap orang yang berjaya merasakan kejayaan itu pasti menjadi miliknya selagi dia berusaha untuk mendapatkannya.


jum kawan2 kita berfikiran +ve untuk mencapai segala matlamat & juga impian hidup yang dh kita rancangkan selama ini...



Tuesday, June 22, 2010

...FaMiLi SabAk BeRNaM...


bidan terjun... last2 kne paksa jd pengapit... walhalnye aku x rela...



kenduri acik uli n acik aein



...khai ngan acik nana, mak long, famili mak ita...



...Fieza, Khai & adik2...



kiri: akak, najwa (angah), ijan, fieza (along), ida
depan: mak ita, nyai, ayah nizam




hye sume... nie program BAKSIS pertama yg F join mse cuti sem hr tue sblm Kuala Muda, Penang.. prog nie de kolaborasi 4 kolej; 2 kolej laki (zubair,farouq) & 2 kolej pompuan (nusaibah,asma')..

Prog dkt Sabak ni sbnrnya kampung org jawa... hehehe kat sinie F dan kwn2 byk blaja psl org jawa... & yg paling best pemandangan Kg. Sungai Air Tawar & kwsn2 sekitar sgt cantik.. penuh kehijauan.. kt cnie byk tanam pokok pisang, kebun2 n ladang.... dkt cnie x byk sawah mcm area Tg. Karang, Pekan Sabak Bernam dll... Kg. Sungai Air Tawar ni meriah sgt.. org2 kpg pun meriah..

spnjg 3,4 hr kt cnie byk jgk aktiviti menarik yg kami buat... utk program nie de jgk kwn2 kampus yg dr negara asing sertai prog nie.. kehadiran diorg wt prog nie lg meriah.. maklumlah diorg dpt rse suasana baru yg berbeza dr kampus.. kwsn kampung plak byk bnde diorg leh blaja.. emm penghujung kg plak de laut... dkt dgn laut tue de la ILDAS (institut latihan dakwah selangor), Politeknik Sabak Bernam & jugak MRSM Sabak Bernam... smp kt laut tue jgk la Ayah bwk F ngan Angah jalan2 bile mse terluang..

dh 6 bln F jd sebahagian dr kuarga mak Ita & ayah Nizam, tapi tak stop smp takat tue je.. F akan berusaha utk kekalkan hubungan kuarga yg telah terjalin tue.. thanks jugak sbb nyai, acik nana, mak n ayah yg dh jemput F g kenduri adik ayah hr tue... agak segan jgk klo nk dtg srg smp ajak kwn F (khai) temankan... asal nye nk blk hr tp tup.. tup.. kne tdo kt sne gk... huhu sbnrnye F n Khai x penah g kenduri kwsn org jawa.. nie yg pertama kali.. beda jgk adat perkahwinan org jawa... lauk-pauk pun len... ape pun mmg best la.. hope sgt hubungan kuarga nie dpt berkekalan..

Monday, June 21, 2010

Syor mansuh UPSR, PMR
Oleh Junita Mat Rasid

Kementerian cadang mansuh UPSR, PMR: Langkah ubah sistem pendidikan orientasi peperiksaan


PAGOH: Kementerian Pelajaran akan mencadangkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan bagi membolehkan pelajar di negara ini menduduki hanya satu peperiksaan awam sepanjang 11 tahun persekolahan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata cadangan pemansuhan peperiksaan itu kepada kerajaan akan mengubah sistem pendidikan negara yang kini terlalu berorientasikan peperiksaan menyebabkan matlamat melahirkan modal insan serba boleh yang mempunyai keterampilan tinggi gagal dicapai.

Bagaimanapun katanya, kedua-dua peperiksaan itu mungkin juga diteruskan, tetapi bukan lagi berstatus peperiksaan awam seperti sekarang, sebaliknya dijadikan penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah saja.

Bagaimanapun katanya, kedua-dua peperiksaan itu mungkin juga diteruskan, tetapi bukan lagi berstatus peperiksaan awam seperti sekarang, sebaliknya dijadikan penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah saja.

"Pihak kami sedang fikirkan sama ada akan kekalkan atau perlu hanya satu saja peperiksaan awam, seperti (contohnya) pada peringkat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saja.

"Jika kita terlalu menjurus kepada peperiksaan, ia akan menyebabkan matlamat ke sekolah untuk menuntut ilmu, lebih kreatif dan menambah pengetahuan secara lebih holistik tidak akan dicapai sepenuhnya," katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Pagoh, di Kompleks Seri Pekembar, di sini, semalam.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, cadangan mengekalkan satu peperiksaan saja pada peringkat sekolah itu juga berkaitan dengan langkah kementerian untuk merombak sistem pendidikan dan mengubah bentuk kokurikulum di peringkat sekolah.

Beliau berkata, pada masa ini, sistem pendidikan yang terlalu cenderung dengan peperiksaan menyebabkan guru terlalu fokus untuk mencapai kecemerlangan peperiksaan dan pelajar terlalu menumpukan usaha untuk cemerlang dalam peperiksaan awal saja.
“Adalah lebih wajar jika penilaian pencapaian pelajar dibuat pada peringkat akhir selepas 11 tahun di sekolah iaitu dengan hanya mengekalkan peperiksaan SPM sebelum mereka menyambung pelajaran ke peringkat universiti.

"Dalam soal kerjaya dan kerja, orang tak pakai lagi PMR dan UPSR, orang (bakal majikan) tak tanya pun keputusan PMR atau UPSR, sebaliknya hanya keputusan SPM dan peringkat universiti yang diambil kira," katanya.

Bagaimanapun Muhyiddin berkata, pihaknya tidak tergesa-gesa untuk membuat keputusan memansuhkan peperiksaan itu kerana perlu mengkaji implikasi lain selain mengalu-alukan pandangan semua pihak termasuk warga pendidik, pelajar dan masyarakat.

Katanya, kajian pihaknya juga mendapati ada negara lain yang tidak mempunyai banyak peperiksaan seperti di Malaysia, malah ada sesetengah negara yang hanya mempunyai satu peperiksaan saja pada peringkat sekolah.

"Di Malaysia, ini adalah kesan daripada sistem yang terlalu ala peperiksaan menyebabkan fokus kita hanya berdasarkan keputusan peperiksaan, semua A atau 12A+ menyebabkan kita perlu meneliti untuk mengubah sistem itu," katanya.

Beliau berkata, pengurangan peperiksaan di peringkat sekolah itu membolehkan pelajar mempunyai banyak masa untuk menumpukan kepada mata pelajaran tertentu dan kegiatan sukan, sekali gus memberi kesan positif kepada keseluruhan cara pendidikan pelajaran.



" PETIKAN DARI AKHBAR BERITA HARIAN, 21 Jun 2010. "

Saturday, June 12, 2010

dsLR... oh dsLR...









i'm working on it... hahaha... mahainyer la nk beli kamera nih... emm yg basic saja pun 2k ++... huhu.. mne nk korek wit... F ske la tgk gmbq2 yg terhasil dr kamera nih... chantek giler... i like it very much.!!!! so now F nk kumpul wit ckit2 smbl belajar dulu gne kamera nie dr kwn2 yg dh de kamera nih...


Saturday, June 5, 2010

KuaLe MuDe, PuLau PinaNg...


...BaKtiSisWa PerMaTa 10 in meMoriEs...










bln 4 yang lepas... F dgn kwn2 len dpt peluang g Kuala Muda kawasan Penaga, Penang... kwsn yg penah kne tsunami mse dec 2006 lepas... sbnrnyer F dgn kwn ikut program Baktisiswa anjuran kolej Asma' & kolej Uthman... program nie sme je mcm program anak angkat la... klu dkt kampus F.. nme famous die BaktiSisWa... nie kali kedua F g jenguk tempat org... sblm nie kt Kmpg Sungai Air Tawar, Sabak Bernam...

selama seminggu kami berkampung kt sne dpt jgk F dan kwn2 timba ilmu & pengalaman... tambah2 lagi kwsn kuala mude nie dkt dgn pantai... emm F dh biase dgn kehidupan kampung yg ade sawah ... tp lum biase dgn life tepi pantai... a.k.a kampung nelayan... mse s'mggu kt sne F rse mcm dok umh sendiri.. sbb ckp loghat yg sme... yelah org2 utagha loghat die sme je... tempat F pun ckp lebey kurang sme je... mse dok kt sne mcm2 kami wat... byk gk program2 yg best.. antaranye: Forum Perdana... Culture Nite... Ziarah Mahabbah... Gotong-Royong... Karnival Rakyat... dll...

byk jgk pengalaman baghu yg kami kutip kt sne... mcm kwn2 F sempat p tgk keadaan 'pasar bisik' kate org2 tempatan Kuala Mude... rugi rsenyer x p tgk 'pasaq bisik' tue... mse tue de wt keje len.. sedih gk rsenyer.. tp len kali g sne msti kne g tgk 'pasaq bisik' tue... tp bleh imagine jgk la keadaan tue cmne... bygkan nelayan2 bru balek dr laut... bwk ikan2 yg segaq bugaq... pas tue kt sne gk depa lelong ikan2 n seafood yg len tue... nie bkn lelong2 mcm dlm citer P.Ramlee Ali Baba Bujang Lapok tue eh... cara lelongan dier sunyi sepi je... org yg nk beli kne bisik kt tuan ikan tue... so, hanye org yg pandai tawaq-menawaq je dpt beli seafood2 tue... mcm yg mak angkat F ckp... huhuhu tempat nie mmg best utk kaki2 seafood.. mmg F recommend tempat nie utk spe2 yg cari seafood2 yg segaq-bugaq... siap ade mak n ayah angkat bungkuih seafood tue kt ank2 angkat diorg...



dh bpe bln berlalu rndu ghasenye nk g sne lg... w'pun Pb n Kuala Mude tue tak la jauh sgt... tp lum ade kesempatan nk g sne... hope satu hr nanti dpt jgk F g sne... especially dgn kwn2 yg penah g program nie jgk... diorg pun rndu gk suasane kt sne... i'allah ade kesempatan sekali lagi kami nk berkunjung ke Kuala Mude... moga2 mak n mak njang sehat slalu...





Friday, June 4, 2010

...cuTie-CutiE MalaYsia...


Muzium Laman Padi




RUMAH KELAHIRAN TUN DR. MAHATHIR




cutie sem yang lepas dapat jgk F g jalan2 kt sekitar aloq staq.. rse2 pe yang bestnyer psai aloq staq.. klu habaq kedah byk tempat2 yg menarik tp klu kate pekan aloq staq mgkn de yg xtaw byk jgk tempat2 yg bleh kta p tgk..
Antaranye: Masjid Zahir... Menara Aloq Staq.. Balai Nobat.. Muzium Di Raja Kedah.. Balai Besar.. Galeri Seni Lukis.. Pekan Rabu.. Muzium Laman Padi... Bukit Kayu Hitam..

tempat2 len yg famous dgn KEDAH tak len tak bukan Pulau Langkawi... bg spe2 yg tak pernah jejak kaki kt Langkawi Island kata omputih.. maka haruslah berbuat demikian... p cutie waktu weekend pun dh cukup utk korg p pusing satu Pulau Langkawi.. kat sne byk tempat2 yg best utk korg p tgk...
Dataran Helang... Makam Mahsuri... Beras Terbakar... Underwater World.. Air Hangat.. Galeria Perdana.. Langkawi Cable Car.. Padang Mat Sirat.. Kompleks Kraft dan Kebudayaan.. Pekan Kuah.. Laman Padi.. Telaga Tujuh.. Pantai2 yg gerenti chantek.. dll..

tempat len yg dok famous kt Kedah.. Pantai Merdeka... Gunung Jerai.. Lembah Bujang.. Kota Kuala Kedah.. Tasik Pedu.. Titi Hayun.. dll...

kat sinie F bg web negeri Kedah so that korg bleh check it out tempat menarik len kt Kedah Darul Aman...
http://www.visitkedah.com.my/places.html


Thursday, June 3, 2010

fiezamine


...FIEZAMINE...


cantik sungguh la tulisan pasiaq... seni die yang haluih.. tapi bkn tue yg F nk bg taw...sebenarnye citer tulisan pasiaq nie kuar cara spontan... bile F amik je sebatang kayu yg ada dkt2 c tue... teruih kuar perkataan ni.. n pasiaq nie pun sbnrnye jauh jarak die berbatu.., die mai dr negeri Bah.. mse tue Dec 2008.. F p jalan2 kt sne.. lbh kurang seminggu.. nie ja buah tangan yg maseh kekal n bleh ditatap tiap hari n tiap mse... kenangan len mseh ada tp nie ja yg unik.. lgpun yg ni mahal sungguh n tak dak nilai...


thank to a person who know who you are ( tiru ckp anis tahir ) atas inspirasi nama diatas... ketahuilah sesungguhnya saya amat menghargai diri kamoo...~~~ :P... >o<...